Pandora: En kold fra Tuborgh kommer lovlig sent

Pandoras fremrykkede halvårsregnskab er skuffende læsning. Selskabet er i det mindste på kort sigt gået ”ex vækst” og mængden af udfordringer er langt større end blot noget, som overnight kan løses med en fyring af Anders Colding Friis. Alligevel er der for investorerne trods alt noget langsigtet opmuntrende at se frem til med en ny ledelse på plads om end den første har interims- og overgangskarakter.

Forsinket fyring

Afskedigelsen af Anders Colding Friis kommer sent. Investorerne og direktøren har været på direkte kollisionskurs i en længere periode, og man kunne næsten få det indtryk, at investorerne og direktionen ikke har haft de samme succeskriterier. I hvert fald har investorerne længe eftersøgt en ændring uden at det angiveligt er blevet hverken hørt eller taget seriøst på hovedsædet. ”Her går det godt fru kammerherreinde”.

Høj, lav og ingen vækst

Pandora er de seneste år gået fra høj vækst og ditto profitabilitet til lavere eller nu aktuelt ingen vækst og en markant mindre indtjeningsevne. Det koster på prisfastsættelsen og er altid en meget svær disciplin for en direktion at formidle på en så blid måde som muligt. I Pandoras tilfælde er det totalt mislykkedes.

Bestyrelse har fejlet

I forbindelse med regnskabet oplyses det, at en søgeproces efter nye bestyrelsesmedlemmer er igangsat. Det er et klart vidnesbyrd om at det ikke kun er ledelsen, som ikke har leveret tilstrækkelig godt, men også at bestyrelsen ikke har været tilstrækkelig dygtige til hjælpe ledelsen til at vende udviklingen i Pandora.

Den salomoniske løsning

Fyringen af Anders Colding Friis og udnævnelsen af en interimsledelse bestående af en driftsdirektør, som tiltræder den 1/9 og den meget velansete finansdirektør Anders Boyer, er den salomonisk løsning og de muliges kunst. Allerbedst ville det være, hvis bestyrelsen havde reageret på omsætningssvagheden og brugt de seneste måneder konstruktivt til at finde en stærk person med spidskompetencer indenfor drift, supply chain og indgående kendskab til ”affordable luxury”.

Kina udmelding var misset chance

For ca. 1 måned siden meddelte Pandora, at der fortsat var udfordringer med parallelimport til Kina udenfor Pandoras netværk. Det blev af investorerne naturligt nok tolket som den dårlige nyhed, som kunne være god. Forklaringen er ikke at nyheden var god isoleret set, men at udfordringerne i Kina villa kunne indeholdes i den nuværende guidance og i praksis en verifikation af, at der ikke kom en nedjustering. Den kom så alligevel og føjer endnu et negativt kapitel til den lange række af dårlig forventningsstyring.

Underpromise og overdeliver

Pandoras udfordringer kan ikke løses overnight, men erkendelse af problemerne, udskiftningen på ledelsesposten og langt mere fokus på forsyningskæden er begyndelsen til noget bedre. Nøgleordene er ”underpromise” og ”overdeliver”.

 

Anm: Jeg ejer aktier i Pandora

2 responses to “Pandora: En kold fra Tuborgh kommer lovlig sent

  1. Det er altid svært udefra at gisne om, hvor problemerne for en virksomhed ligger. Direktøren og bestyrelsesformanden er selv inde på, at tillidskrisen i forhold til investorerne skyldes, at de har manglet de rigtige oplysninger i tide, hvilket bl.a. peger på et mangelfuldt it-system, hvilket naturligvis også er ledelsens – herunder bestyrelsens – ansvar.

    Ud fra det sparsomme, men psykologisk interessante dobbeltinterview på Børsen Play med den afgående direktør og bestyrelsesformanden er det mit indtryk, at man ikke har en kultur, der skaber gode beslutninger. Man har ikke, hvad Ray Dalio fra Bridgewater ville kalde et ønske radical truth og en situation, hvor man har en søger at lytte til andres synspunkter for at dække alle aspekter af en sag og hvor det er de bedste beslutninger, der vinder, uanset hvem der kommer med det. Tværtimod synes det som om, det er en kultur præget af ærekærhed, magt i kraft af position og blame-gaming frem for en saglig optagethed af at løse opgaverne.

    Fremadrettet må det være afgørende for virksomhedens succes, at den virkelig forstår kundernes behov og (ændrede) købsadfærd, at den formår at tænke sig frem til virkeligt gode beslutninger, ansætte kompetente mennesker, føre beslutningerne ud i livet og kommunikere det hele åbent og ærligt til omverdenen. Ideen om vækst ved at udvide antallet af butikker synes umiddelbart mindre klog. Man burde i det mindste ved at vise beregninger sandsynliggøre, at det er en god forretning ud fra realistiske forudsætninger.

  2. Strategiske tiltag kræver grundige analyser, men umiddelbart vil jeg mene, at Pandora skal arbejde seriøst med branding. Pandora-brandet skal positioneres i forbrugernes bevidsthed og forbindes med bestemte værdier som ærlighed, ægthed renhed, god samvittighed med styr på CSR – her passer co-branding med Disney fint ind. Det er et langt sejt træk, fordi man konsistent og troværdigt skal leve op til værdierne i praksis og vedvarende understøtte brandet gennem promotion.
    Derimod tror jeg, man lægger for meget vægt på distributionskanalerne. Hvis brandet har værdi for forbrugerne, betyder det ikke så meget hvor og hvordan de skaffer sig varen, selvom der naturligvis er bedre muligheder for at sikre brandet gennem egne butikker.
    Bortset fra den store udfordring med at etablere brandet i forbrugernes bevidsthed, er der uanede muligheder for Pandora, der styrer hele forsyningskæden og kan udvikle de mest fantastiske smykker i fremtiden. Selvom man kan købe brugte Pandora-smykker for ingen penge, har man mulighed for at starte på en frisk hvert år – eller hyppigere – og dermed forøge salget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *