A.P. Møller-Maersk: 6 grunde til et gensyn med 5 års kurslavpunkt

Vi er der ikke helt endnu, men en del investorer føler det på den måde. Det har været småt med de opløftende momenter og A. P. Møller Mærsk er nu kun 10 % fra et gensyn med et 5 års laveste kursniveau. De seneste lavpunkter blev nået i juni 2013 og i februar 2016 med aktiekurser kortvarigt nede i overkanten af 8000 niveauet. Her er årsagerne til den mistrøstige udvikling, som har medført en underperformance i forhold til OMX C25 på ca. 30 % det seneste år:

  1. Første kvartalsregnskabet var skuffende og gav ikke investorerne den fornødne fornemmelse for, at vi nu er over det værste med hensyn til indtjeningen for containerrederierne og specifikt ikke for APM.
  2. Tidligere var det nærmest en selvfølge, at Maersk selv i de vanskelige indtjeningsår var bedre end sine konkurrenter. Det er ikke længere tilfældet.
  3. Donald Trump og hans toldsatser gør på kort sigt kun ondt værre. Frygt for mindre global samhandel og konsekvenser for volumen og priser får investorerne til at blive væk og være investeringsskeptiske.
  4. A.P. Møller-Mærsk prøver ”mere af det samme” med opkøbet af Hamburg Süd. I en branche præget af fuldkommen konkurrence, kan selv en udbyder med 20 % af markedet ikke påberåbe sig pricing power. For at Maersks opkøb af Hamburg Süd kan tilføre værdi, kræver det enten at der er mangel på containerkapacitet, eller at Maersk er en bedre ejer end de tidligere. Det første er med sikkerhed ikke tilfældet, og med Maersks track record i forbindelse med tilkøb de seneste 15 år, er det kun naturligt, at investorerne anlægger en ”se det først” før de køber ind på den investeringspræmis.
  5. For 5 år siden annoncerede Maersk under ekstrem mediebevågenhed, at fremtidens våben i konkurrencen var Triple E skibe, som kunne transportere op til 20.000 containere samtidig, og dermed sænke enhedsomkostningerne markant. Udfordringen i en sådan model er, at det kun giver en konkurrencemæssige fordel, såfremt det kun er en selv og ikke alle eller flertallet af containerrederierne, som foretager den øvelse. I dag ved vi, at de store skibe blot var med til at øge udbuddet af containerkapacitet og ikke har bragt nogen konkurrenceevne forbedring for Maersk.
  6. Bestyrelsesformand Jim Hageman Snabe forsøgte ved sin tiltræden, at indgyde mere optimisme ved at fremhæve de forhold, som digitalt kunne rykke Maersk. Indtil videre er det dog blevet ved programerklæringerne, og forventningerne til hvad en øget digitalisering kan betyde, er løbende blevet nedtonet.

 

Anm: Jeg ejer ikke aktier i A.P. Møller-Mærsk

 

 

3 responses to “A.P. Møller-Maersk: 6 grunde til et gensyn med 5 års kurslavpunkt

  1. 25-6-18

    Mærsk kan satse på mega skibe:eller ER det forkert dengang da Mærsk er nr1 i mega skibe!Passer godt til rederi i Mærsk klasse,at gå først…..

  2. Er altid glad for at læse dine analyser som er skarpe som nye samurai sværd der lige er kommet ud fra essen hos smeden.

    Det nye i dine analyser er, at du skriver om du er – eller ikke – er ejer af de enkelte aktier.

    Jeg ved ikke om det er en hemmelighed på størrelse med hvad der er på bagsiden af månen – men har du noget sted skrevet hvilke aktier du selv besidder/ejer?

    Endnu en gang tak for dine skarpe og nogle gange humoristiske bemærkninger – det er befriende at være vidne til.

    Med venlig hilsen

    Flemming Møller

    1. Hej Flemming

      Tak for dine spørgsmål. Nej, jeg har ikke i en samlet oversigt angivet hvilke aktier, jeg besidder. Jeg skriver om jeg ejer aktier i det selskab, som jeg omtaler.
      Det er med vilje, at jeg ikke lægger min egen portefølje frem. De aktier, som jeg besidder passer til nogens, men ikke til alles tidshorisont og risikoprofil. For at undgå en diskussion heraf, forbliver det på enkeltaktieniveau, hvis jeg skulle skrive om et selskab, som jeg selv har anbragt lidt penge i.

      Med venlig hilsen
      Per

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *