Mærsk: Storhed bør måles i indtjeningsevne og ikke i tonnage

Tirsdag bød Mærsk indenfor til kapitalmarkedsdag, og investorerne fik lidt yderligere at vide om fremtiden. At dømme efter kursreaktionen på minus 3 %, som en overgang var tæt på 5 %, kan man ikke tolke det meget anderledes, end at investorerne enten ikke fik det som de var kommet efter, eller ikke brød sig om det som de så og hørte. Uanset hvad der var den udslagsgivende faktor, er der tale om en tillidskrise.

Et mere fokuseret Maersk

Maersk er på vej til at fokusere sin forretning til at være meget shipping relateret. Det kan være godt og fornuftigt, hvis det er muligt at tjene gode penge her. Tilkøbet af Hamburg Süd giver mere størrelse og styrke, men selv tæt på ejerskab over 1/5 af den transporterede globale mængde containere, gør det ikke meget lettere at tjene penge. Skalafordelene kan være overvurderede og måske er Maersk ikke foran konkurrenterne, når det handler om evnen til at tjene penge?

Udisciplinerede kolleger

Uanset hvor meget man anstrenger sig, sætter konkurrencevilkårene en overgrænse for hvor profitabel man kan være og blive. I en verden præget af fuldkommen konkurrence, og hvor selskaber konkurrerer om at have de største skibe, som kan transportere fleste containere på en gang, er de enkelte udbydere vilkårstagere. Derfor er det svært for A.P. Møller Mærsk at tjene ”nok”.

Lært af fortiden

Ledelsen forsøgte på kapitalmarkedsdagen at overbevise investorerne om at selskabet kan blæse og have mel i munden. På den ene side vil Mærsk deltage i den konsolidering, som måtte komme. Samtidig var man påpasselig med at understrege, at der i givet fald ville blive tale om mindre opkøb og at man havde lært af fortiden. Sidstnævnte er/var ikke mindst relevant.

10-15 års fejlslagne opkøb

Det er et godt stykke tid siden A.P. Møller Mærsk sidst har lavet et værdiskabende opkøb og selskabet på den måde har vist sig at være en bedre ejer end dem, som de overtager aktiverne fra. Det er givetvis ikke mindst det som investorerne forholder sig til og forbliver skeptiske overfor. I tillæg kan nævnes, at det forventede investeringsomfang for de kommende år, er relativ højt. Det hæmmer evnen til at betale tilbage til investorerne, og frygten for at Maersk igen laver ikke-værdiskabende opkøb/investeringer er en reel investorbekymring.

Catch 22 dilemma

A.P. Møller Mærsk er havnet i et ægte catch 22 dilemma. Uanset om de køber op eller forholder sig afventende, er investorerne skeptiske. Det og dagens kursudvikling kan næppe tolkes som meget andet end at selskabet i forhold til investorerne befinder sig i en tillidskrise, som der først for alvor bliver løsnet op for, når de på bundlinien og ved deres afkast kan dokumentere, at de er der hvor de gerne vil være.

Storhed måles bedst i indtjeningsevne

Selv på det tidspunkt vil investorerne frygte konkurrenternes udisciplinerede adfærd og rigtig godt bliver det på den måde aldrig. Storhed for et stort rederi tælles og måles desværre i tonnage og ikke i indtjeningsevne. Da det er sidstnævnte, som driver aktiekursudviklingen er det mindre overraskende, at aktien mest af alt bevæger sig som et skib som har tabt skruen. Det gør det svært at navigere, man bliver vilkårstager og fremtiden besværliggøres.

Skibe drives af brændstof, aktier drives af profitabilitet.

 

Anm: Jeg ejer ikke aktier i A.P.Møller Mærsk

 

 

 

 

One response to “Mærsk: Storhed bør måles i indtjeningsevne og ikke i tonnage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *