Hennes & Mauritz: Aktienedtur er de andres skyld, er det ikke?

 

De seneste 5 år har været en lang smertelig aktienedtur for den ellers så sejrsvante svenske Persson familie i Hennes & Mauritz og aktiekursen rammer i denne uge nye lavpunkter. Mens analytikere skruer ned for alt det positive, er H&M verdensbilledet i skønneste orden hvis man spørger hovedaktionæren og faderen til direktøren. Lidt selvransagelse skader vel ikke, gør det?

Man skal være blind for ikke at kunne se, at der er noget som ikke fungerer hos H&M. Her er investeringsperspektivet:

  • Detailhandlen er generelt udfordret af onlinedistributionskanaler og især de som både vil blæse og have mel i munden samtidig (kombination af online og fysiske butikker) skal være ekstra dygtige.
  • H&Ms aktiekurs er indenfor de seneste 5 år blevet mere end halveret i en tid, hvor aktierne generelt er steget ganske meget og aktieindeks i mange tilfælde nær fordoblet.
  • H&Ms udfordring er ikke kun at kombinere online med fysiske forretninger, men at H&Ms varemærke er markant under pres.
  • Det er på sin plads at diskutere governance i H&M. Persson familien sidder solidt og trygt på selskabet, men man kan spørge sig selv om nødvendige ændringer vil blive gennemført, når hovedaktionærens søn er den administrerende direktør?
  • Hvis man er udfordret, som tilfældet indiskutabelt er for H&M, bør man i det mindste lytte til omverden. Aktiekursen er ingen entydig rigtig pejling på hvad der skal gøres. På den anden side sender udviklingen med faldende kurser, lavere indtjeningsforventninger og skuffende regnskaber et meget direkte signal om at noget bør fundamentalt ændres. I matematikkens funktionsverden kræves en nødvendig og tilstrækkelig betingelse opfyldt for at man kan vide om man står med globale eller lokale minima eller maksima. H&M lytter hverken til aktiekursen, investorerne eller bundlinjen.
  • Det som driver en virksomheds fremgang og ikke mindst aktiekursen er udviklingen i profitabiliteten, og sammenhængen mellem denne og aktienedturen i H&M er nærmest skræmmende perfekt. På 3 år er EBIT margin faldet fra 16-17 % ned til 12 % og det seneste kvartalsregnskab peger i retning af en EBIT margin, som i det mindste kortvarigt, er gået fra 2- til 1-cifret.

Aktiekursen tager sjældent fejl

I efteråret var der spirende tegn på, at aktienedturen var ved at have raset ud. Salget viste fornuftige takter, og det virkede som om ledelsen (og dermed ejerfamilien) måske lyttede mere til udefrakommende venligt mente råd. Det viste sig dog kun at være et falsk signal, og nedturen blev senere bekræftet og genoptaget. Aktienedturen viser jo aldrig det fulde og hele billede, men den er sommetider værd at lytte til.

Det er ikke kun detailhandlen som er i forandring, men måske ideen om H&M som et meget stærkt varemærke, som er udfordret. Aktieinvestorerne venter ikke kun på at kursen igen vender næsen opad, men på udfaldet af om H&Ms varemærke er et andet end det historiske. Imens sidder familien og bliver enige om strategien som far og søn. Spørgsmålet er hvad den øvrige ledelse (bestyrelse) laver?

 

 

Anm.: Jeg ejer ikke aktier i Hennes  & Mauritz

One response to “Hennes & Mauritz: Aktienedtur er de andres skyld, er det ikke?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *