Har Green Mobility/Conferize vandet dansk børstørke væk?

I forrige uge kørte delebils bybilen Green Mobility ind på Børsen. I sidste uge var det Conferize, som blev det blot andet lille selskab, som blev børsnoteret i Danmark siden finanskrisen markerede et abrupt dansk ”fuld stop” for risikovillig kapital på junior handelspladsen First North. Børstørken i Danmark har været lang, men forhåbentlig markerer de to nye børsbabyer overgangen til nye tider og noget bedre for Danmark:

  • Begge selskabers entre på børsen må karakteriseres som en succes. Der har været en stor interesse blandt private investorer for at tilføre kapital.
  • Green Mobility startede lidt kursusikkert på benene, men synes nu at have fundet sine kursben at stå på med en aktiekurs, som kliner sig op af introduktionsprisen. Conferize fik efter en forsigtig indledning, en kanonafslutning på den første handelsdag med en stigning på 41 %. Denne stigning blev fulgt op med og af yderligere en 30 % stigning på andendagen (mandag), og har naturligt nok fået nogen til at advare om, at det går lidt for kursstærkt og at træerne ikke vokser ind i himlen.
  • Udviklingen i de 2 selskaber viser, at der ER risikovillig kapital i Danmark.
  • De danske institutionelle investorer deltager ikke i kapitaltilførslen og dermed mangler de normale 85 % af den ”naturlige” købergruppe. Hvis de 2 selskaber er nogen rettesnor, er der grund til at glæde sig over, at andre er klar til at tage over.
  • Alternativet til at lade sig børsnotere for selskaberne er enten et tidligere salg eller også kapitalindskud fra venture capitalister. Storaktionær i Conferize Lars Kolind sagde det meget klart efter Conferize’s børsdebut: Det er forbundet med mange krav at få tilført venture kapital. Derimod kan selskaberne koncentrere sig mere om sin forretning med en børsnotering. Der skal stadig leveres, men hovedfokus er et andet sted.
  • Vi har i mange år forgæves ventet på at politikerne ville lave de rigtige rammebetingelser (bl.a. men ikke kun aktiebeskatning, investeringssparekonto, etc.). Politikerne burde være kommet først, men forhåbentlig kommer de nu alligevel efterfølgende og dermed sidst med de rigtige rammebetingelser til gavn for de næste i rækken.

3 ting kan fremtidssikre dansk risikovillig kapital

Nu gælder det om at holde fast og fokus. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi kan ikke tillade os at hvile på de første successer. Hvis vi kan sikre, at:

  • Det kun eller overvejende er selskaber som er reelt børsklare, som bliver børsnoterede
  • Holde presset overfor politikere og andre som skal forbedre rammebetingelserne
  • Vi lader os inspirere af det som svenskerne i så mange år har gjort så fremragende

er der god grund til indledningsvis at kippe med Dannebrog, når det handler om at give den innovative underskov af mindre danske selskaber muligheder for at vokse sig store, større og meget stærke de bedste muligheder. Der vil komme bump på vejen, men det er en del af spillet.

 

Du kan se en aktuel podcast med bestyrelsesformand Henrik Isaken, Green Mobility og CEO for Conferize Martin Ferro-Thomsen her

Med “dansk børstørke” som tema har jeg tidligere forfattet:

 

Sådan løser vi Danmarks børstørke

Tænk Alternativt, når 85 % af køberne mangler

Iværksætter: Kan du sælge dig til investorerne

Iværksætteri: Danmark vil så gerne have I bliver så meget længere

Børstørke: Er du ligeglad, er du ligegyldig

Børstørke: Passive investeringer øger de aktive udfordringer

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *